Portugália, Braga (Herbély Istvánné)

Nagy öröm ért. Részt vehetek egy csodálatos Erasmus programban, eljuthatok Portugáliába. Európa valamennyi országában jártam eddig, Portugália sajnos kimaradt. Gyorsan elővettem az útikönyvet, az interneten elérhető információkat, és izgatottan vártam, november 7. napját, amikor négyen elindultunk a Ryanair járatával Portó felé.

Leírom Nektek az élményeimet.

Portói repülőtérre 14:20 kor érkeztünk meg, onnan busszal mentünk a Bragai buszpályaudvarra, ahol a bragai oktatási intézmény, a Braga Mobility egy kisbuszával vártak bennünket és vittek el a szálláshelyünkre, a három csillagos Basic Braga by Axis szállodába. A szálloda a város központjában lévő vasúti pályaudvar mellett épült hatemeletes, modernebb épület. Aznap nem volt szervezett program az időt a város felfedezésével töltöttük.  A központban szinte minden látnivaló, gyalogosan elérhető, csodás sétát tettünk. Többször átmentünk az Arco da Porta Nova diadalív alatt. A diadalív a város történelmi központjának a keleti bejáratánál van. A XVIII. század közepén André Soares szobrászművész alkotta. Az ív egy régebbi átjáró felett épült mindkét oldala csodálatosan szép alkotásokkal gazdag.

Portugália a harminckettedik ország, amit meglátogathattam, igaz csak egy városát, de ez a város Braga, Portugália legrégebbi városa a Portugál Róma.

A város története több mint 2000 évre nyúlik vissza. A kelták alapították, Kr.e. 250-ben, a rómaiak foglalták el majd, Kr. u. 715-ben a mórok, végül III. Alfonso foglalta vissza. A Diogo de Sausa érsek idejében utak, közterek, korházak, új templomok, létesítésével vált igazi reneszánsz várossá. Az akkor emelt épületek nagy része ma is áll. A XVIII. században a város és környéke barokk templomokkal és gyönyörű világi épületekkel gazdagodott.

A régi hagyományokat tisztelő város szépsége lenyűgöző. De él a fiatalos szellem a város tele van fiatalokkal, diákokkal, mozgalmas élettel. Sok cég telepedett ide, többek között a Spanyol-Portugál nanotechnológiai központ 54 országból érkező munkatárssal.

A sok-sok kisebb nagyobb üzlet a különböző szolgáltatások, rengeteg étterem, kis konyhák helyi specialitásokkal, gyorsbüfék, a csodaszép sétáló utcák a természetes parkok a gazdag építészeti kultúra teszi mozgalmassá a kikapcsolódás és a pihenés helyévé Bragát.

Másnap már szervezett programon vettünk részt. Az Erasmus+ programban résztvevő bolgár diákokkal együtt, busszal vittek csodálatos helyekre. A Samerio Szűzanya szentélye volt az első monumentális látnivaló. A tengerszint felett 566 méter magasságban épült épület az 1860-as években épült. Ez az egyik leglátogatottabb zarándokhely. A templom előtt lévő hatalmas téren szobor kiállítás látható a kereszténység történelmét ábrázolva. A kilátás a teraszról csodálatos. Az aránylag fiatal templomban szebbnél szebb szobrok, festmények, fő- és oldaloltárok találhatók.

Ezután Bragától öt kilométerre fekvő 116 m magas dombtetőn épült Bom Jesus do Monte temlomot látogattuk meg.  A templom Portugália egyik legnevezetesebb építménye katolikus zarándokhely 2019 óta Kulturális Világörökség része. A dombtetőről csodálatos panoráma látható, a Park területén szállodák és egy kedves kis tó található.

A templomhoz zarándokút vezet, mi a buszmegállótól gyalogosan, csodaszép szerpentin úton közelítettük meg Braga leghíresebb műemlékét. A zarándokút mellett vízi energiával hajtott felvonó is közlekedik. (A világon csak néhány ilyen felvonó üzemel). A templombelső leírhatatlan szépséggel, gazdagsággal nyűgöz le. A fő és oldaloltárok freskói megállítanak, és áhítattal töltenek el.

Lefelé gyalogosan a lenyűgöző barokk 648 lépcsőfokból álló lépcsősoron jöttünk. Az út szökőkutakkal, kis kápolnákkal és allegorikus szobrokkal, vízszintes pihenőkkel és kiváló kilátással teszi még csodálatosabbá az élményt.

A következő látnivaló a Braga székesegyháza a Sé katedrális, a több stílust magába ötvöző legimpozánsabb templom épület. Az ország legrégebbi katedrálisának az építése még az 1070. évben kezdődött, még Portugália nemzetté válása előtt. Építését a következő századokban fejezték be. A város lassan a székesegyház köré nőtt.

Az épületben több építészeti stílus keveredik, mivel többször átépítették, megtalálható román, gótikus, reneszánsz és barokk elemekkel díszített épületrész. Különösen szép a román stílusú hármas hajó, de nagyon szép a XVIII században kialakított barokk rész a rengeteg aranyozással. A belső tér leginkább a barokk stílus jegyeit hordozza.  Egy építésznek a legszebb tanulmány.

A szabadidőnkben hatalmas sétákat tettünk. Jártunk a Praca da Republika hatalmas téren, amelyet az 1800-as években épült, magas lakóházak szegélyeznek, árkádokkal, közte kedves templommal. A téren látványos szökőkút helyezkedik el.

Megtekintettük Santa Barbara tündéri szép kertjét. A kert a középkori püspöki palota mellett helyezkedik el, a palota északi falai határolják és a gótikus árkád maradványai is láthatók. A rendezett szigorú vonalakkal kialakított kertben szökőkút, nyírt sövényekkel határolt utak és ezer színben pompázó virágok gyönyörködtetnek.

Vezetéssel látogattuk meg a Biscainhos Múzeumot, melyet egy ragyogó, XVII. és XVIII. században épült arisztokratikus háromszintes palotában rendeztek be. Itt tekinthettünk be Portugália nemességének életére. A korabeli bútorokkal berendezett terekben megcsodálhattuk az Ibériai festett csempékkel díszített falakat, a stukkókat, a bútorokat, gazdag ékszereket, csodás üveg kerámia és porcelán tárgyakat, hangszereket.  Az épület előterében elhelyezett szobrok már jelezték a belső terek csodáit. Megnéztük a pazar istállót, konyhát és gazdasági helyiségeket. Az épülethez tartozó egy hektáros terület szobrokkal, szökőkutakkal, ős fákkal Portugália XVIII. századi legszebb kertjei közé tartozik.

Szabadidőnkben csodáltuk meg az 1750 es években épült Raio palota homlokzatát. A palota Braga Kórháza mellett található. A Misericordia templom, a kevés reneszánsz műemlék egyike Bragában. Az 1560-as évek elején épült. A belső terek átalakítása a XVII. században barokk stílusban történt, gazdag aranyozott díszítésekkel, festéssel aranyozással a teljes felületen. Már-már az áhítat elmélyedés rovására.

Újabb múzeum látogatására mentünk a bragai fogadó intézmény képviselőjével az utolsó napon. A Museu D. Diogo De Susa a nevét a XVI. században élt érsek tiszteletére kapta a múzeum, aki – mint korábban említettem – nagyon sokat tett Braga város várostervezésének újítása érdekében. A múzeum Braga legjelentősebb és legjobb állapotban fennmaradt régészeti területén épült. A múzeumot 1918-ban alapították, de csak 1980-ban kezdett tudományos és kulturális munkába, és a régió régészeti lelőhelyeinek és gyűjteményeinek megőrzésével és népszerűsítésével foglalkozni. Nagyon érdekes, hogy a történelmi központban található régészeti romokat összekapcsolták más fontos kulturális régészeti lelőhelyekkel, azok anyagával. A gyűjtemények ókori leleteket és a XVI. század óta gyűjtött ókori feliratos táblákat, valamint a régészeti források során felfedezett legújabb leleteket tartalmazzák. A múzeum három fő részre tagozódik.

Az első galéria a paleolitikumtól a római légiók érkezéséig lévő történtet mutatja be.  A második galéria anyagai többnyire, Braga, és a környező területekből származik.  A harmadik galériában a feltárási módszerekkel és a hazai élettel kapcsolatos, anyagokkal, tárgyakkal ismerkedhettünk meg. Az utolsó galériában a különböző római mérföldkövek mellett a nekropoliszok tárgyait néztük meg.

Esti programunk során a kivilágított történelmi város középületeit, a majolika csempékkel borított öreg épületeket csodáltuk meg és búcsúztunk a várostól.

Másnap hajnalban hagytuk el a szállást kedves házigazdáink kisbusszal vittek a portói repülőtérre.

Gazdag élményekkel jöttem haza. A projekt programja, különösen az építészeknek, építészhallgatóknak, de minden történelmet szerető utazónak nagyon nagy és tanulságos élményt ad.